Οινοφύτων Μάχη 457 π.Χ.

Η μάχη των Οινοφύτων (457 π.Χ.)

Οι Σπαρτιάτες , δεν ανταποκρίθηκαν καθόλου στις προσδοκίες των Θηβαίων, μια και μετά τη νίκη της Τανάγρας θα έπρεπε να μείνουν στη Βοιωτία για να εδραιώσουν εκεί τη δύναμη των Θηβαίων.

Εκείνοι, όμως, βιάστηκαν να συνάψουν τετράμηνες σπονδές με τους Αθηναίους και να φύγουν δια μέσου των Μεγάρων αμέσως μόλις έμαθαν ότι ήταν ελεύθερος ο δρόμος του Ισθμού.

Αφού παρακολούθησαν την αναχώρηση των Σπαρτιατών, οι Αθηναίοι προετοιμάστηκαν στα γρήγορα και εισέβαλαν αμέσως στη Βοιωτία, 62 ημέρες μετά τη μάχη της Τανάγρας.

Με στρατηγό στον Ορχομενό τον Μυρωνίδη, επιτέθηκαν στους Θηβαίους και τους υπόλοιπους Βοιωτούς, που δεν περίμεναν καθόλου αυτή τη σύγκρουση, και τους κατατρόπωσαν. Αυτή η νίκη των Αθηναίων, ανέτρεψε ριζικά όλα τα σχέδια των Θηβαίων.

Τα τείχη της Τανάγρας κατεδαφίστηκαν, ενώ ο Μυρωνίδης περιόδευσε σε όλες τις Βοιωτικές πόλεις και τις ανακήρυξε ελεύθερες, τις ανάγκασε δηλαδή να εγκαταλείψουν τη συμμαχία με τη Θήβα και να προσχωρήσουν σε εκείνη των Αθηναίων εναντίον της Θήβας. Έτσι οι Αθηναίοι ανέτρεψαν ότι είχαν δημιουργήσει οι Σπαρτιάτες. Καταλύοντας παντού τα αριστοκρατικά πολιτεύματα που είχαν εγκαταστήσει εκείνοι, ίδρυσαν δημοκρατικά.

Επίσης, εξόρισαν τους φίλους των Σπαρτιατών και όλους τους αριστοκρατικούς. Έτσι ενσωμάτωσαν με τον τρόπο αυτό βίαια στη συμμαχία τους όχι μόνο τους Βοιωτούς αλλά και τους Φωκείς και τους Οπούντιους Λοκρούς.

Σχολιασμοί από το βιβλίο Conflict in Ancient Greece and Rome (Iain Spence)

Η μάχη των Οινοφύτων αποτελεί μια σκοτεινή, αλλά σπουδαία νίκη των Αθηναίων ενάντια στη Βοιωτική συμμαχία με επικεφαλής τη Θήβα το Φθινόπωρο του 1975. Οι πληροφορίες του Διόδωρου Σικελιώτη για τις προετοιμασίες των Αθηναίων πριν τη νίκη από τον Μυρωνίδη στη Βοιωτία, μπορούν κάλλιστα να παραπέμπουν στα Οινόφυτα, αν και τη πραγματεύεται ως ξεχωριστή εμπλοκή. Ο Διόδωρος φαίνεται να δημιούργησε δύο μάχες από μία. Εκτός αυτού δεν παρέχονται λεπτομέρειες για την προετοιμασία ή τη μάχη στις σωζόμενες πηγές.
Είναι όμως ξεκάθαρο ότι στα Οινόφυτα άλλαξε το αποτέλεσμα της μάχης της Τανάγρας, αυξάνοντας την επιρροή της Αθηναϊκής Δύναμης προς Βορρά και και κάνοντας γνωστό των Μυρωνίδη ως στρατηγό.
Ο Μυρωνίδης οδηγεί σε σύντομο χρονικό διάστημα της Αθηναίους στη Βοιωτία, μετά τη μεγάλη ήττα που υπέστησαν στη Τανάγρα.
Στα Οινόφυτα, στη νότια Βοιωτία, περιοχή φαινομενικά υπεράριθμη νίκησε τον στρατό της Βοιωτικής Συμμαχίας, Η Αθήνα επανέκτησε τον έλεγχο όλης της Βοιωτίας, εκτός των Θηβών. Ο Μυρωνίδης συνέχισε καθυποτάσσοντας τη Λοκρίδα και υποχρεώνοντας τη Φωκίδα να συμμαχήσει με την Αθήνα. Επιστρέφει στην Αθήνα μετά την αποτυχία του να υποτάξει τους Θεσσαλούς.