Σκάμανδρος

Σκάμανδρος Ποταμός(Μπιθσιάκουλι)

Ο ποταμός Σκάμανδρος βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της Βοιωτίας. Πηγάζει από τα Σκούρτα και εκβάλλει στον Ασωπό ποταμό.
Η διαδρομή του έχει μήκος 15 περίπου χιλιόμετρα και είναι το φυσικό όριο μεταξύ των χωριών Αγίου Θωμά και Κλειδίου.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του: χειμαρώδης, βουερός με ψηλές και απότομες όχθες. Είναι ο μοναδικός στη Βοιωτία ποταμός που είναι οχυρωμένος και στα δύο του άκρα.
Στην εκβολή του υπάρχει ο λόφος 'Καστρί' με υψόμετρο που οι κατακόρυφες πλαγιές του ανατολικά και νοτιοδυτικά καταλήγουν στον Σκάμανδρο και στον Ασωπό ποταμό. Στην κορυφή του λόφου σώζονται ερείπια οχυρωματικού περιβόλλου και ορατά θεμέλια αρχαίων κτιρίων.
Η εκσκαφή υδαταγωγού της ΕΥΔΑΠ στη νοτιοδυτική πλαγιά του λόφου έφερε στο φως ένα αξιόλογο κομμάτι από την ιστορία της περιοχής, όπου ανεβρέθηκαν:

  • Αναλληματικός τοίχος και διάσπαρτες κατοικίες ρωμαικής εποχής. Για την κατεσκευή των κατοικιών έχει χρησιμοποιηθεί αρχαίο οικοδομικό υλικό σε δεύτερη χρήση ως και τμήματα από σπονδύλους κιόνων δωρικού ρυθμού.
  • Κάτω από το αναλληματικό ρωμαικό τοίχος και σε βάθος δύο περίπου μέτρα υπάρχουν λείψανα αρχαικής εποχής.

Πηγή:Θανάσης Χρ. Κυριάκος